Dit is het verschil tussen een boekhouder en accountant

Dit is het verschil tussen een boekhouder en accountant

Boekhouder en accountant. Deze termen worden nogal eens door elkaar gebruikt. Maar wat is het verschil eigenlijk? Wij leggen het je uit!

Verschil in functie

Accountant

De titel ‘accountant’ is beschermd. Net als ‘advocaat’, ‘notaris’ of ‘apotheker’. Als je dus met een accountant in zee gaat, weet je zeker dat hij of zij hier een opleiding voor heeft genoten. Ook zijn accountants verplicht om jaarlijks opleidingen te volgen.

Daarnaast heb je twee soorten accountants: AA-accountants en RA-accountants. Een AA-accountant of Accountant-Administratieconsultent heeft de betreffende opleiding op hbo-niveau afgerond. Een RA-accountant of Registeraccountant heeft een opleiding op universitair niveau afgerond.

Boekhouder

De titel ‘boekhouder’ daarentegen is niet beschermd. Dit betekent dat iedereen zich boekhouder zou mogen noemen en je hier geen specifieke opleiding voor gevolgd hoeft te hebben. Deze opleidingen zijn er uiteraard wel.

Wil dit zeggen dat een boekhouder niet in staat is om jouw administratie te doen? Absoluut niet. Een titel zegt namelijk niets over iemands kennis en kunde. Maar het is goed om wat research te doen als je met een boekhouder in zee wilt gaan. Kun je iets vinden over opleiding, kennis en ervaring? En wat zeggen andere klanten? Dan weet je vaak al genoeg!

Verschil in werkzaamheden

Een ander verschil tussen accountants en boekhouders ligt op het gebied van werkzaamheden. Een accountant heeft vaak een wat meer controlerende functie en een boekhouder een uitvoerende functie.

Accountants zich vaak vooral bezig met:

  • Het controleren van opgestelde jaarrekeningen
  • Het opstellen van accountantsverklaringen
  • Het controleren van de bedrijfsadministratie
  • Het opzetten van de boekhouding
  • Het optreden als bemiddelaar
  • Het geven van financieel advies

Boekhouders daarentegen houden zich met name bezig met:

  • Het opstellen van jaarrekeningen
  • Het onderhouden van de bedrijfsadministratie
  • Het onderhouden van de boekhouding
  • Het opstellen en verwerken van facturen
  • Het indienen van belastingaangiftes
  • Het uitvoeren van de salarisadministratie

Ben je dus zzp’er of startende ondernemer? Dan heb je vooral te maken met een boekhoudkantoor. Wil je een keer kennis met ons maken voor je boekhouding, salarisadministratie of belastingaangifte? Neem dan contact met ons op.