Ben je pas begonnen als zzp’er? Dan krijg je – naast allerlei leuke uitdagingen – ook te maken met een volledige administratie. Deze 5 tips helpen je om succesvol te starten!
1. Zorg dat je boekhouding op orde is
Waarschijnlijk heeft de boekhouding nog niet jouw hoogste prioriteit. Je wilt werken aan jouw diensten, producten, website en marketing om een vliegende start te maken. Toch is het belangrijk om vanaf het allereerste begin voldoende aandacht te besteden aan jouw administratie.
Dat wil zeggen: maak digitale facturen, bewaar al je bonnetjes goed en houd dit overzichtelijk bij. Doe je zelf jouw boekhouding? Plan dan elke week een moment in waarop je jouw administratie bijwerkt, bijvoorbeeld een uurtje op de vrijdagmiddag. En als je samenwerkt met een boekhouder, dan is het fijn om op een vast moment al jouw facturen en bonnetjes te sturen. Dit voorkomt een hoop stress en gedoe!
2. Factureer op tijd (en houd je debiteuren in de gaten)
Als je volledig opgaat in een opdracht, kan het er nog weleens bij inschieten om met de betaling ervan bezig te zijn. Zorg dat je harde werk niet voor niets is! Verstuur je facturen daarom op tijd, direct nadat je de opdracht hebt afgerond. En vergeet ook niet om de betaaltermijn die je hebt afgesproken op de factuur te zetten.
Houd verder goed in de gaten of je facturen al betaald zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid klanten die je hebt kun je elke maand een lijstje maken met jouw debiteuren, de klanten waar je nog geld van moet krijgen, mét bijbehorend bedrag. Zodra een factuur betaald is kan deze van het lijstje af. Zo kun je op tijd aan de bel trekken als een factuur niet wordt voldaan.
3. Maak een aparte zakelijke rekening aan
Als zzp’er lopen zakelijk en privé nogal eens door elkaar. Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te openen als startende ondernemer, maar het is wel zeer aan te raden. Op deze manier kun je jouw administratie zo overzichtelijk mogelijk houden. Je kunt bijvoorbeeld koppelingen maken met een boekhoudprogramma en ziet precies wat er zakelijk binnenkomt en weer uitgaat. Dit scheelt je boekhouder uiteindelijk ook een hoop werk!
4. Zet geld apart voor belastingen
Je zult er toch echt aan moeten geloven: belasting betalen. Per kwartaal moet je btw-aangifte doen, dus het is verstandig om van elke factuur die betaald wordt de btw opzij te zetten, bijvoorbeeld op een aparte rekening. Reserveer daarnaast van elke opdracht geld voor de inkomstenbelasting. Als je gemiddeld zo’n 15% van jouw omzet op een aparte rekening zet (en hier niet meer aankomt) dan word je niet verrast aan het einde van het jaar.
5. Weet waar je recht op hebt
Je moet belasting betalen als zzp’er, maar als starter zijn er ook een aantal aantrekkelijke fiscale voordelen waar je van kunt profiteren. Zo kun je gebruikmaken van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek als je ondernemer bent voor de belastingdienst, voldoet aan het urencriterium van 1225 uur per jaar en de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt.
Heb je nog niet veel omzet en moet je jaarlijks minder dan € 1883 aan btw betalen? Dan kun je in aanmerking komen voor de Kleineondernemersregeling (KOR). Overleg met jouw boekhouder waar je precies recht op hebt. Hij of zij kan je hier alles over vertellen!
Wil je jouw boekhouding uitbesteden en zeker weten dat alles goed geregeld is? Of heb je vragen over jouw administratie? Stuur ons een mailtje naar robert@fixxt.nl. Je kunt ons ook vinden op sociale media en daar een berichtje achterlaten.