Als ondernemer maak je vaak behoorlijk wat kosten. Je belt misschien met een zakelijke telefoon, rijdt in je auto naar klanten toe en doet cursussen om jezelf bij te scholen. Welke van deze kosten mag je wel en niet afschrijven?
Waarom wil je eigenlijk kosten aftrekken?
Als je kosten kunt aftrekken gaat dat van je winst af. Hiermee verlaag je dus je jaarlijkse winst waardoor je hier minder belasting (inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting) over hoeft te betalen. Het is daarom verstandig om zakelijke kosten zoveel mogelijk in je boekhouding op te nemen. Maar natuurlijk is het niet de bedoeling dat je álles zakelijk opvoert. Er zijn regels aan verbonden wat je precies wel en niet mag opvoeren als bedrijfskosten.
Welke kosten zijn aftrekbaar?
In de hoofdregel geldt dat je de kosten die je écht maakt voor je bedrijf mag aftrekken. Dit zijn zakelijke kosten die duidelijk bijdragen aan jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan:
- De huur van een bedrijfspand
- Een nieuwe website
- Het inschakelen van een virtual assistant
- Vakliteratuur (boeken, magazines)
- Cursussen en seminars
- Zakelijke verzekeringen
- Businesscoaching
Kosten met een gemengd voordeel
Natuurlijk zijn er ook kosten die je maakt voor zaken die je zowel zakelijk als privé gebruikt. Dit worden door de belastingdienst ook wel ‘gemengde kosten’ genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld een mobiele telefoon die je zowel voor zakelijke als privé-belletjes gebruikt, maar ook een auto of lunchafspraken.
Omdat dit gemengde kosten zijn gelden hier andere regels voor. Zo kun je van een auto die je privé hebt gekocht de zakelijk gereden kilometers bijhouden en aftrekken. En van een zakenlunch mag je slechts 80% van de kosten aftrekken, omdat je hier immers ook privé een voordeel van hebt (je hoeft dan geen andere lunch meer te betalen).
Welke kosten zijn niet aftrekbaar?
Het is vaak wel te voorspellen welke kosten niet aftrekbaar zijn. Dit zijn de dingen waar je voornamelijk privé een voordeel uit haalt. Denk bijvoorbeeld aan een sportabonnement, kleding (tenzij dit heel specifieke bedrijfskleding is), bezoekjes aan de kapper of de boodschappen.