Een goede boekhouding is onmisbaar voor elk bedrijf en elke eenmanszaak. Dit moet secuur gebeuren om foutjes (of boetes) te voorkomen. Gelukkig zijn er boekhouders! Maar ook als je jouw boekhouding uitbesteed, zijn er nog steeds dingen die je zelf moet doen. Voorkom de volgende veelgemaakte fouten.
1. Zakelijk en privé niet goed scheiden
Als je begint met ondernemen, is het belangrijk dat je direct je zakelijke en privé-betalingen van elkaar scheidt. Betaal dus geen boodschappen met je zakelijke pinpas en koop geen vakliteratuur met je privé-pinpas. Dit haalt de boel behoorlijk door de war en het kost onnodig veel tijd en gedoe om dit te herstellen. Open daarom vanaf de start een extra zakelijke rekening (met pinpas) waar je jouw zakelijke uitgaven mee kunt doen. Ook als je zzp’er bent.
2. Facturen sturen die niet correct zijn
Een factuur moet altijd een aantal vaste elementen bevatten, zoals je btw-identificatienummer, een factuurdatum en het factuurnummer. Gebruik je nog geen programma voor je facturen? Dan kan er al snel een foutje in sluipen. Je maakt bijvoorbeeld per ongeluk een dubbele factuur aan, de nummering klopt niet, er worden onjuiste btw-gegevens vermeld of er missen juist gegevens. Maak je facturen daarom niet in Word, maar gebruik een tool als Akaunting om ze in te maken. Zo weet je zeker dat deze aan de juiste eisen voldoen.
3. Administratie niet op orde
Als je lekker aan het ondernemen bent, dan houd je je misschien niet zo bezig met administratieve taken. Je vergeet bijvoorbeeld om je gemaakte kilometers te registreren of raakt bonnetjes kwijt in de drukte van alledag. Om je boekhouding goed bij te kunnen houden, is het handig om een vast moment in de week in te plannen waarop je dit doet. Oók als je al een boekhouder hebt. Gebruik dat moment om facturen te sturen, bonnetjes in te (laten) boeken en andere administratieve taken uit te voeren.
4. Te weinig geld apart zetten voor de belasting
Het gebeurt. Sommige ondernemer verkijken zich erop hoeveel geld ze apart moeten zetten voor de belasting. Maar bruto is nog steeds geen netto en de btw moet ook gewoon terugbetaald worden. Over alles wat je als ondernemer verdient moet je gewoon belasting betalen. Het is handig om de btw die je ontvangt op je facturen direct opzij te zetten op een aparte rekening. Zo kun je de btw-aangifte zonder problemen maandelijks betalen.
Daarnaast bestaat er voor zzp’er een handige tool om je netto besteedbaar inkomen te berekenen. Hiermee zie je precies hoeveel belasting je ongeveer aan het einde van het jaar moet betalen. Als je dit bedrag door 12 maanden deelt, weet je per maand hoeveel geld je ongeveer opzij moet zetten voor je inkomstenbelasting.