4 tips om jouw bedrijfsadministratie overzichtelijk te houden
Het is wettelijk verplicht om je bedrijfsadministratie goed op orde te hebben. Maar dit is ook voor jezelf heel fijn. Een bedrijfsadministratie opzetten is niet moeilijk, maar is wel een onmisbaar onderdeel van je bedrijf. Maak het jezelf makkelijk door je bedrijfsadministratie zo overzichtelijk mogelijk te maken. Dus, aan de slag!
Begin er direct mee
Ben je pas begonnen met jouw bedrijf of is er een nieuw boekjaar van start gegaan? Begin dan direct met jouw administratie. Niets is zo vervelend als de avond voordat de btw-aangifte verstrijkt nog oververhit alle bonnetjes bij elkaar moeten zoeken. Houd dus vanaf het begin af aan goed bij wat je omzet is, hoe hoog je kosten zijn en hoeveel winst je hebt gemaakt.
Open een zakelijke rekening
Ben jij zzp’er? Dan is het niet verplicht om een zakelijke rekening te openen. Toch is het wel erg handig. Zo maak je heel duidelijk onderscheid tussen inkomsten en uitgaven privé en zakelijk. Ook heb je direct inzicht in hoe het ervoor staat met jouw zakelijke administratie. Per maand kun je jezelf salaris geven door standaard een vast bedrag naar je privérekening over te maken. Zo blijft alles overzichtelijk en gescheiden!
Gebruik tools voor urenregistratie
Als je in aanmerking wilt komen voor fiscale voordelen zoals de startersaftrek of zelfstandigenaftrek, is het belangrijk om aan het urencriterium te voldoen. Dit houdt in dat je ten minste 1.225 uren per jaar aan je onderneming moet besteden. Als je dit nét aan behaalt, is het goed om je uren bij te houden. Hier bestaan erg handige (en gratis) tools voor, zoals Toggl.com.
Ga voor een online boekhoudpakket
De tijd van dozen vol bonnetjes is inmiddels wel voorbij. Tegenwoordig zijn er veel mooie manieren om online jouw administratie bij te houden. Gebruik hiervoor een boekhoudprogramma waar je facturen kunt maken, bonnetjes kunt inboeken en je omzet en winst kunt bijhouden.